De Klomp, aanpassing Ravelijn t.b.v. Bushaltes
Wat is het dilemma?
Er zijn afgelopen jaren al diverse lijnbussen klemgereden in de tunnel, omdat er onvoldoende lage lijnbussen beschikbaar zijn. Provincie Utrecht en vervoerder Hermes hebben gevraagd of de aanpassingen ruim voor de deadline van december 2025 gemaakt kunnen worden om meer hinder en schade te voorkomen.
Wat is een oplossing in een korte tijd?
Door aan de zijde van De Klomp een halte te maken hoeven bepaalde lijnbussen uit Veenendaal niet meer onder het tunneltje. De halte zou dan aan de Ravelijn komen, zo dicht mogelijk bij het station.
Uitvoering?
Omdat snelheid in uitvoering gewenst is, is besloten om een deel van de weg Ravelijn te benutten voor de stopplaatsen van de lijnbussen. Het aanpassen en gebruik van de groenstrook kost meer tijd en procedures. Dit betekent wel dat verkeer ook een aanpassing krijgt. De verkeersregelinstallatie rondom het Station De Klomp wordt herzien. Ergernissen over lange wachttijden bij verkeerlichten worden geprobeerd te verminderen door enkele routes weg te laten en de timing aan te passen. Verwachting is 30 seconden vermindering per ronde.
Bezwaren aan de opzet?
Er zijn voorlopig 2 banen geschrapt; de afslag vanuit het stationsplein naar het tunneltje en de rijbaan op de Ravelijn naar de Batterijen. De belangenvereniging bezwaard, want ziet de afslag vanaf het stationsplein als een nodige afslag om rondrijdend (zoekend) verkeer rondom het station te geleiden. Omrijden over de Voorpoort is niet te verwachten en een oplossing via het tankstation lijkt dan ongewenst maar logisch. Er is reeds een informatieavond geweest voor buurtbewoners.
Timing?
December25, januari zal e.e.a. in bedrijf worden gesteld, bezwaren kunnen nu niet gewijzigd worden omwille van de tijdsdruk. Monitoring zal volgen.





